Project Elektrische fiets
Dit is een project om een gewone fiets om te bouwen in een elektrische fiets die op eigen kracht kan rijden en tevens een trap ondersteuning heeft.
Het begint allemaal met eerst onderdelen te bestellen deze moesten dit keer uit China komen.
Toen de onderdelen binnen waren konden we aan de slag.
Op de eerste foto zit u het complete achterwiel met motor.
Omdat de fiets ook op eigen motor kracht moest kunnen rijden hebben wij gekozen voor een motor van 750watt en 36 volt.
Tevens zit daar bij een Regenerative Controller bij dit is dat kleine zwarte kastje op de werk bank
Deze controller zorgt er voor dat wanneer je van een helling af gaat dan die fiets op de motor kan afremmen.
De accu heeft een vermogen van 36 volt en 20 ampère en heeft een speciale spanningsregelaar die er voor zorgt dat elke cel in de accu afzonderlijk geladen en ontladen wordt.
Dit is wel zo goed voor de levensduur en conditie van de accu.
Het begint allemaal met eerst onderdelen te bestellen deze moesten dit keer uit China komen.
Toen de onderdelen binnen waren konden we aan de slag.
Op de eerste foto zit u het complete achterwiel met motor.
Omdat de fiets ook op eigen motor kracht moest kunnen rijden hebben wij gekozen voor een motor van 750watt en 36 volt.
Tevens zit daar bij een Regenerative Controller bij dit is dat kleine zwarte kastje op de werk bank
Deze controller zorgt er voor dat wanneer je van een helling af gaat dan die fiets op de motor kan afremmen.
De accu heeft een vermogen van 36 volt en 20 ampère en heeft een speciale spanningsregelaar die er voor zorgt dat elke cel in de accu afzonderlijk geladen en ontladen wordt.
Dit is wel zo goed voor de levensduur en conditie van de accu.
Als eerste moeten wij het tandwiel (freewheel) op het achterwiel monteren. Omdat dit een wielnaaf is met beide zijde de zelfde schroefdraad is het op passen dat het aan de goede kant van het wiel gemonteerd wordt. Anders draait de zaak straks achteruit en kun je niet meer mee trappen.
We hebben gekozen voor een enkelvoudig freewheel omdat wij geen versnelling op fiets toepassen.
Hier ziet u de schijfrem die aan de andere kant van het achterwiel gemonteerd wordt.
Wat u hier niet kan zien is dat op de remhendels die aan het stuur zitten een elektronische verbinding hebben naar de Regenerative Controller zodat wanneer deze in geknepen worden de motor elektrisch onderbroken wordt.
Extra beveiliging dus.
Hier boven ziet u nog de accu met lader en spannig controller afgebeeld
Hier nog een afbeelding van de Regenerative Controller en elektrisch aansluit schema.
Het freewheel is gemonteerd dit kunnen we gewoon met de handvast vast te zetten want door de trapbeweging van de fiets komt dit van zelf moervast te zitten.
Zo de kenners onder ons misschien kunnen zien is dit een fietsframe van een SpartaMet.
Het is dan ook de boedoeling dat deze SpartaMet wordt omgebouwd in een milieu vriendelijke SpartaMet een soort van E.SpataMet.
Het achterwiel is in deze testfase gemonteerd bij de volgende foto ziet u het gashandel dat met de duim bediend moet worden.
De fiets in nu aangesloten op een externe voeding om proef te draaien
Dit is op deze foto niet te zien maar de eerste proef draaiing was goed.
Op deze foto kunt u zien dat de trapcensor aan de rechterkant de ketting kant dus gemonteerd moet worden. Dit van wegen de draai richting anders moet u achteruit trappen om deze te laten werken maar dat gaat niet met een fiets met een freewheel of terugtraprem.
Dit een zeer primitief malletje wat gebruikt wordt voor de accu's, controller en spanning regelaar box.
De volgende foto's laten zien hoe deze gemaakt is.
Hier voor kwam onze platen kinpper goed van pas.
Dit is op deze foto niet te zien maar de eerste proef draaiing was goed.
Op deze foto kunt u zien dat de trapcensor aan de rechterkant de ketting kant dus gemonteerd moet worden. Dit van wegen de draai richting anders moet u achteruit trappen om deze te laten werken maar dat gaat niet met een fiets met een freewheel of terugtraprem.
Dit een zeer primitief malletje wat gebruikt wordt voor de accu's, controller en spanning regelaar box.
De volgende foto's laten zien hoe deze gemaakt is.
Hier voor kwam onze platen kinpper goed van pas.
Voor de versteviging worden aluminium hoekprofielen gebruikt
De hele zaak wordt eerst met boutjes en moertjes in elkaar gezet, later wanner alles goed blijkt wordt het gepopnageld.
Van Platte Staaf wordt een (bagage)drager gebogen om de accu box op de fiets te monteren
Proef monteren en passen en meten.
De aluminium plaatjes er nog in monteren en de accu box is gereed.
De fiets kan nu verder afgemonteerd worden en het eind resultaat kunt u zien in de
volgende video.
Van Platte Staaf wordt een (bagage)drager gebogen om de accu box op de fiets te monteren
Proef monteren en passen en meten.
De aluminium plaatjes er nog in monteren en de accu box is gereed.
De fiets kan nu verder afgemonteerd worden en het eind resultaat kunt u zien in de
volgende video.
De fiets rijdt nu al weer twee jaar en we hebben er bijzonder veel plezier van.
In de stad en bebouwde kom wordt er keurig met de trapsensor gefietst maar op boerenbuiten wegen en op eigen terrein wordt ook wel alleen de motor gebruikt.
Uiteindelijk kan de fiets een snelheid tussen de 32 en 35 km halen.
Einde project